Obsah vzdělávací akce:
Dvoudenní kurz (14.2. a 7.3.2020)
Nahráváme zpěv, bicí, strunné a dechové nástroje.
Vychytávky, které vám „chytré“ knihy o aranži a „zvukařině“ neprozradí.
Ondřej Jirásek již změřil s hudebníky z JAMU a zvukovými inženýry na VUT desítky různých hudebních nástrojů. Analyzoval jejich barvu v souvislosti s tím, jak interpret na nástroj hraje i jak je nástroj snímán mikrofony. Působí jako odborný konzultant výrobců hudebních nástrojů (Petrof, Furch kytary, Clarina ad.).
Na kurzu budou přítomni živí muzikanti s akustickými nástroji a množství různých mikrofonů. Nástroje budeme natáčet sólově z různých pozic (a následně analyzovat), ale i playbackem do předem připravených podkladů, na kterých pak bude každý účastník kurzu trénovat mix.
A podíváme se na VUT do bezodrazové místnosti a zkusíme si nástroje natočit i změřit!
Vzdělávací akce se bude konat ve dvou dnech:
1. DEN
14.2.2020
Místo konání:
VUT FEKT, Technická 12, 616 00 Brno, budova C, SC1.23
2. DEN
7.3.2020
Místo konání:
Studio Škroupova, Škroupova 27, 636 00 Brno
1. Natáčení proběhne na VUT ve studiu i v bezodrazové místnosti:
– Každý nástroj je jedinečný, v každém vzniká tón jinak
– Jak se měří barva – spektrum? Jak se měří výkon, směrovost ad. parametry hudebních nástrojů?
– Nešetřete je, aneb jak mohu ovlivnit a zkontrolovat hráče, aby dosáhl požadovaného témbru
– Místa na nástrojích, kde je se kumuluje nejsilnější energie a nejčitelnější signál
– Rezonátory a formanty (změny, které vyvolá rezonance ve spektru)
– Ozvučníky určují směrové vyzařování
– Co způsobí vzdálenost mikrofonu od zdroje, činitel pohltivosti zvuku
– Použijte ten nejvhodnější: Pozor na směrovou a frekvenční charakteristiku mikrofonu
– Jak se setkávají směrové aury (laloky) nástroje a mikrofonu
– Mikrofonní párové techniky a komorní tělesa
– Co způsobí přeslechy a odrazy v místnosti
– Točíme bicí soupravu a perkusivní nástroje – kam mohu postavit jaký mikrofon a jak to hraje
– Elektrické kytary a komba: Jak se chová snímač, předzesilovač, reproduktor a ozvučnice. Velko nebo malomembránovými mikrofony?
– Točíme akustické strunné nástroje: Jaké struny a kde je rozeznít, mikrofon na kobylku, na resonanční desku, na vyzařovací otvor? Ambientně?
– Točíme dřevěné dechové nástroje: Na dírky/klapky, na roztrub, k ústům? Jak plátky, hrana, tvar píšťaly i roztrub/ozvučník ovlivňují barvu.
– Točíme žestě: Pozor, nevyzařují vždy jen úzce směrově! Jak se chovají různé nátrubky a dusítka.
– Točíme akustické klávesové nástroje: Na struny, na kladívka, odrazem od desky, zespodu, ambientně? Jaké párové mikrofonní techniky?
– Točíme zpěv: Na osu nebo mimo osu? Vzdálenost dělá hodně: „close“ nebo „distnat“?
Natočené sólové, instrumentální i vokální pasáže budou uloženy na disk, účastníci kurzu je zkusí upravit a smíchat.
Na 2. kurzu mixy vyhodnotíme.
2. Přednáška o postprodukci a vyhodnocení mixů proběhne ve Studiu Škroupova
– Jak funguje binaurální slyšení
– Zóny ve stereu a jak je vnímáme
– Pravidla rozložení nástrojů ve stereu: Co na střed, co na blízké boky a co na periférie
– Mícháme signál z více mikrofonů – přeslechy, fázový posun, hřebenový filtr. Srovnat fáze nebo zrcadlit odpovídající mikrofonní architekturu?
– Kategorie barev: Harmonické a neharmonické složky, barevná pásma ve spektru
– Kombinace různě sytých barev – maskování a mixtury
– Práce s barvami v rámci stera: Osa X (stereo báze), osa Y (od basů k výškám), osa Z (čas), překryvy versus komplementární doplňování a vyvážení
– Práce s ekvalizací: parametry ekvalizéru v souvislosti s formantovými oblastmi ve spektru
– Dynamické efekty a jejich vliv nejenom na živost, ale i barvu
– Dozvuk: dry a wet signál, jak vytvořit vhodnou mixturu?
– Kombinace a vyvážení složek rytmických, harmonických s melodickými
– Rytmická rocková sekce: bicí, baskytara, kytara – tradiční rozložení ve stereu
– Perkuse: Typické kombinace a rozložení ve stereu
– Strunné nástroje drnkací a smyčcové: Typické konstelace a rozložení nástrojů
– Strunné sólové nástroje s doprovodem: pozor na sytost a vhodnost doprovodných nástrojů a jejich rejstříků
– Dechové nástroje: dřeva a žestě mají zcela jiné spektrum, zkombinovat je není vůbec lehké
– Dřeva a jejich rejstříky: Čarovné měkké barvy, triky, jak je snímáním podpořit
– Zpěv: vyhněte se nejčastějším parazitním jevům
– Co nejlepší poměry mezi zpěvem a kapelou, jde to?
Všechna témata budou demonstrována na mixech účastníků i typických příkladech hudebních skupin či světových skladatelů.
Předpoklady:
- Pro účast na kurzu je potřebná základní znalost práce s počítačem a studiového natáčení.
Studio VUT FEKT Brno
Studio Škroupova Brno
Lektor: Ondřej Jirásek
Mnohaleté zkušenosti s nahráváním ve vlastním nahrávacím studiu Studio Škroupova v Brně, pedagogické zkušenosti s výukou studiové techniky na JAMU a VUT Brno. Bohatá publikační činost, testy, altivní hudebník.