Jak snímat akustické a elektro-akustické nástroje
Lektor: Ondřej Jirásek
Přednáší na JAMU (elektronické nástroje, studiová praxe, hudební akustika), na VUT obor audio inženýrství, je autorem či spoluautorem cca 12 knih naučných (hudebních, technických – o využití počítačů v hudbě i filmové tvorbě i beletristických), je spoluautorem seriálu Zoufalý aranžér (36 dílů) a Mixy, které bychom měli znát (dosud 18 dílů).
Obsah:
Forma: Workshop | Místo: Brno
Přednáška s množstvím praktických cvičení je zaměřena na snímání akustických a elektro-akustických nástrojů. Bude probíhat ve Studiu 22, kde má lektor desítky vlastních nástrojů, jejichž nahrávání lze na místě vyzkoušet. Lektor učí na JAMU, kde během seminářů pořídil živý záznam většiny akustických instrumentů z různých pozic. Tyto nahrávky budou k dispozici jako porovnávací vzorky.
Posluchač si zopakuje a naučí se
- ze kterých 4 univerzálních částí je složen každý hudební instrument (díky tomu může vhodně zvolit snímání např. exotického nástroje, se kterým nikdy nepracoval)
- jak a kam jednotlivé skupiny nástrojů (bicí, strunné, dechové, ale i komba ad.) vyzařují akustickou energii
- jaké mají jednotlivé nástroje barvy, tj. spektrum
- jak členíme mikrofony dle citlivosti, dle směrové charakteristiky, dle spektrálních vlastností, který je na co vhodný
- jaké zóny dle vzdálenosti osy „mikrofon – zdroj“ rozeznáváme, kdy je která vhodná
- jaké jsou typická místa, kam vzhledem ke stylu u jednotlivých nástrojů mikrofon postavit
- jak jednotlivé nástroje snímat z různých pozic a různými mikrofony
- jaké existují kombinace více mikrofonů, kdy je která vhodná
Posluchač si procvičí
- jak snímat zpěv či mluvené slovo
- jak snímat více zpěváků
- jak snímat bicí nástroje
- jak snímat elektrické kytary přes komba i linkou
- jak snímat akustické strunné nástroje (od kytary, přes housle po kontrabas)
- jak snímat klávesové nástroje, především klavír
- jak snímat dechové nástroje dřevěné i žesťové
- jak snímat nástrojové sekce
- jak snímat celé těleso
- jak snímat jeho vlastní (středně velký nástroj – ne „kostelní varhany J), který si může přivézt
Posluchač nahlédne pod pokličku a pozná
- tipy a triky, kde zní daný nástroj nejplněji, při kterých kombinacích zní ostřeji, při kterých zní měkčeji
- jakým nejčastějším chybám se má vyhnout
- kdy může být vhodné snímání bez přeslechů a kdy naopak s přeslechy
- jak byly nástroje snímány v případě světových hitů např. od Beatles, Pink Floyd, Queen, Nirvany, Michaela Jacksona ad.
- kdy jaké efekty či procesory zapojit do řetězce mezi mikrofonem a úložný prostorem
- které nedostatky půjdou upravit postprodukčně více a které téměř nepůjdou
- jak různá místa snímání využít stylově
Posluchač si vyzkouší
- jaký je rozdíl mezi nahrávkami některých světových „pecek“ a vlastní, kterou si přinese
- jaký je rozdíl mezi jeho nahrávkou a nahrávkami ze studia
- jak zní stejný nástroj na různé mikrofony a proč
Předpoklady:
Pro účast na kurzu jsou potřebné základy hudební teorie a akustiky.
Absolvent si odnese:
Každý absolvent kurzu si odnese DVD, které bude obsahovat spousty užitečných materiálů.
Termíny:
Dostupné termíny pro tento vzdělávací kurz najdete ve výpisu aktuálních vzdělávacích kurzů.
Jak hodnotí kurzy návštevníci?
Josef Chán
"Kakaxa je opravdu "borec", velký praktik, hudební nadšenec - profesionál plný energie, má skutečné pedagogické schopnosti a umí věci vysvětlit. Jeho interaktivní přístup je opravdu požehnáním. Myslím, že všechny mrzelo, že už byl konec, neboť téma masteringu je věc živá, potřebná a zaujme i "tvrdého" profíka, neboť zlepšovat úroveň vědomostí o masteringu v CZ je opravdu nutná, já to tak cítím a to nejsem 'profesionál z oboru'. Jsem rád, že tomu věnujete pozornost."