Obsah semináře:
(Absolventi tohoto kurzu mohou na vyžádání dostat slevu 20% na následující praktický kurz Mix II)
- První den Kakaxa vyloží svou Teorii velkého Plesku, ukáže do detailu Včelí plástve a společně smícháte kapelu hořkosladce nabranou ve 3bees – stejnou kapelu potom dostanete k mixu jako svůj osobní domácí úkol!!!
- Druhý den za týden vyjdete každý se svým medomixem na světlo a necháte Kakaxu přesně a přísně operovat ve vašich střevech, plicích a játrech – čímž vám ukáže, jak to udělat, aby pacient nezemřel nepochopen a opuštěn, ale probudil se k životu a všichni ho měli rádi.
- Třetí až Sedmý den pak už budete jen odpočívat, vyhřívat se v hřejivých paprscích obdivu a zálibně si prohlížet své dílo.
- Míchat můžete v Logicu, Cubase, Reaperu nebo Studiu One, je třeba používat pouze zabudované efekty.
Býti zvukařem
• stránka psychická:
⁃ být ten, KDO může
⁃ nečekat, že se to někdy už konečně naučíte
• stránka umělecká
⁃ vytušit CO chci
⁃ pěstování vkusu, být kritický, poté co zjistíte, co vám nevoní, pak tvořit, vkus je „výkus“, to, co si vyberete
• stránka technická
⁃ vědět JAK toho dosáhnout
⁃ sbírat zkušenosti, svoje nářadí a nádobíčko, postupy a triky
• stránka praktická
⁃ dělat TO často, dlouho, spolupracovat, měnit se
Kakaxova Teorie velkého Plesku
• Na čem nešetřit a co si klidně odpustit
• Žebříček položek, které nejvíce ovlivní váš mix
• Základní kameny míchačova světa
• 3 rozměry spektra
• 3 rozměry v čase
• Nic není jen dobré, u každého kroku si uvědomit, co přinese špatného
• Více houslistů skutečný svět vs. nahrávka (proč vlastně musíme dělat tolik kouzel, proč to nemůže hrát tak jako ve skutečnosti)
• Čím v mixu začít a jak vůbec postupovat
• Nástrahy sólování (potřebujete také týmové hráče…)
• V jakém pořadí dávat efekty, kdy ekvalizer před kompresor a kdy naopak
• Proč je citlivé nastavení komprese tak zásadní pro zvuk (špatná komprese zní jak špatná ekvalizace…)
• V čem je limiter lepší než kompresor
• Více není úplně vždy i lépe (vícepásmová komprese, dynamická ekvalizace, zacílení spektrem a jiným nástrojem)
• Jak je obálka a prostor podceňována a spektrum přeceňováno = i spektrum vnímat v čase
• Jak je digitál skvělý – a analog taky, když si ho můžete v digitálu nastavit jak chcete
• Všechny ty sytiče, kresliče, obohacovače a šumítka (a znovu ta mikrodynamika v čase i v hlasitosti)
• Kopák kradený, kopák půjčený, kopák pěkně vypečený
• Dva typu zvuku bicích (komprese celku nebo stop)
• Jak dosáhnout světově znějícího zpěvu?
• Jak si nakroutit výrazný, nápomocný, ale nemazající dozvuk
• Co je na echu lepšího než na dozvuku a jak je potřeba ho ještě doupravit
• V jaké podobě odevzdávat nahrávky
• Jak mix obvykle změní mastering, jak míchat tak, aby se pak poměry příliš nezměnily
• Míchat s efekty na masteru, nebo ne, nebo jak?
• Jak je to s tou válkou hlasitostí a jak neupadnout do nudy tichosti
• Do jaké úrovně pouštět špičky, ISC čili mezivzorkový ořez a proč se ho bát, MFiT
Rozbor projektů 3bees
• na několika žánrově a nástrojově odlišných projektech bude Kakaxa předvádět svoje kouzla a odhalovat triky, uvidíte tak zcela přesně odkud ty králíky tahá
Společná práce na kapele natočené ve 3bees
• na každý ročník vždy vybereme nový projekt, pokaždé se základním tradičním obsazením bicí, basa, kytara, zpěv – a k tomu různé další nástroje
• materiál bude sestříhán a opraven, připraven čistě jen k mixu
• půjde záměrně o běžnou průměrnou kapelu, čímž se chceme vymezit oproti různým superkapelám staženým z internetu, kde už náběr zní skvěle a zvukař s tím nemusí nic moc dělat
• u počítače bude na tohle kolega, který u nás nejvíc míchá
• bude míchat hlavně podle pokynů Kakaxy, ale i názorů a nápadů kurzařů
• budeme mu říkat, co bychom chtěli – on bude ukazovat jak toho dosáhnout nebo proč to třeba nedělat atd.
• ti kdo půjdou za týden na praxi dostanou stejný materiál jako domácí úkol na doma (kdo by se přihlásil jen na tento druhý, dostane odkaz ke stažení)
• během týdne můžete Kakaxovi posílat průběžné výsledky a nechat si radit, co s vaším mixem dělat
• za týden potom na kurzu Mix II. budeme vaše mixy rozebírat a upravovat
• bude zajímavé, jak kdo pojme stejnou skladbu různě, co použil a jak
• nebudeme vyhlašovat ceny za nejlepší mix, cílem je čistě pomoci každému dostat se s jeho úrovní dál
Předpoklady:
- Pro účast na kurzu je potřebná základní znalost práce s počítačem a studiového natáčení..
Doporučujeme:
- Tento spíše teoretický kurz úzce souvisí s o týden pozdějším čistě praktickým kurzem
Mix – praxe na materiálu kurzařů - Doporučujeme navštívit nejprve tento teoretický (až 15 lidí, na praktickém žádná teorie nebude) a na něm se s lektorem domluvit a rozhodnout, zda navštívit i ten praktický (jen 6 míst) a v jakém formátu si materiál k mixu přinést
- Související kurzy:
MIx II
Mastering I
Mastering II
Lektor: Kakaxa Koszuszhlehlebleshotár
Nadhled a obrovské zkušenosti, producentské schopnosti a vyhraněné názory, empatie a celkovou všestrannost. Někteří lidé si také mylně myslí, že je na něco odborníkem – na počítače Apple, Logic, zvukařinu, nové technologie,… ale jeho humorná sebeprezentace je pouze filtr na studené čumáky a kariéristy, kteří se berou příliš vážně ☺
Vstupenky
Tip od lektora:
Hrátky se ztišovátky
- Tzv. „odlet“: typické místo je na konci refrénu, kde zpěv táhlým aááh přetahuje do mezihry, přidávejte postupně dozvuk a současně stejně tak postupně ubírejte hlasitost
- Také se tak dá pomoct nepříliš povedeným pasážím, lehce falešným, moc rozkmitaným a jinak nepříjemným ječením zpěvaček
- Šum, bzuk na konci skladby: ubírejte postupně nejen hlasitost, ale širokopásmově výšky
Doprava:
Metro Dejvická > bus 340, 350 > Tyršovo náměstí