Na tento kurz navazuje 3.11. „Mastering PRAXE – Kakaxa masteruje a vysvětluje“
A dále individuální kurz, podle domluvy s Kakaxou::
„Mastering DÍLNA – kurzař masteruje, Kakaxa spolupracuje na dálku i zblízka“
Účast na nich je vhodná, nikoliv však nutná…
Obsah semináře:
Na úvod pouští Kakaxa několik skvěle zmasterovaných referenčních skladeb, krom čiré radosti je to potřeba k tomu, abyste se v akustice našeho studia zorientovali
- Samotný výklad (kdy uslyšíte víc Kakaxu než muziku) trvá 3–4 h, s hodinovou přestávkou na oběd
- Další 2–3 h Kakaxa do poslední kostičky rozebírá svoje masteringové projekty
- Krom populárního celkového „předtím a potom“ tak přesně uvidíte do Kakaxovy kuchyně
- Co konkrétní efekty dělají, jaký rozdíl, jaký účel, jaké všemožné techniky byly použity a proč
- Typicky se u Kakaxy také vždy dozvíte, co je na tom dobrém zároveň i špatné – protože nic není jen dobré…
- A především vás bude stále učit poslouchat víc dynamicky než frekvenčně
Kakaxova teorie posledního laskavého po-Plesku
- Co to vlastně ten mastering je – a co by být neměl (co vracet k mixu)
- Problémy klientů: nic na masteru, nebo naopak moc natlačeno, master pouze limiterem, master chemický, dlouhý mix a příliš si zvykli, zahleděnost na nástroje, chci mastering (protože se to má), ale nechci, aby se to vlastně změnilo
- Proč má mastering dělat někdo jiný než míchač
- Vyšší nároky na monitory a akustiku
- Jak vypadá obvyklý mix, který dostáváme na stůl a co mu obvykle chybí
- Rozmazávání vs. zkonkrétňování
- Harmonické obohacování, zkreslovače, šumítka, spojovátka, dělítka
- Oproti mixu všeho jen po špetkách a vše kriticky přezkoumávat
- 3D dojem pomocí M/S v ekvalizaci, kompresi, zkreslení
- Jakým způsobem lze i do celé nahrávky dodat dozvuk
- Jak použít při masteringu de-esser
- Obálkovače, hrany zvuku, průběh a jejich frekvenční obsah
- V čem je tak dobrá částečná, neboli paralelní komprese
- Trik s dynamicky řízeným zkreslením
- Vícepásmová komprese a její nebezpečí
- Vícero různých kompresorů za sebou
- Co je na limiteru lepší a co horší než u kompresoru
- STEM mastering
- Jak komprimovat a vrátit potom dynamiku dodatečně
- Různé způsoby roztahování stereo obrazu a jejich nebezpečí
- Vhodná hlasitost při masteringu
- Dá se mastering dělat na sluchátka?
- Jak mít umístěné monitory?
- Spojte se s kolegy a nechávejte si od nich psát kritiky, velice to pomáhá
Jak poslouchají posluchači
- Malé pecky, přebasovaná sluchátka, auto, špatné stereo
- Jiné vnímání než naše frekvenčně zaměřené
- Domýšlení, přizpůsobování se
Jak vám mají klienti připravit materiál
- Kolik vzorků, kolik schodků
- Dlouhá ztišování
- S efekty a bez
V jaké podobě odevzdávat nahrávky
- Jak se nezapojovat do války hlasitostí, přitom ale používat vlastní vkus a názor, nikoliv měřáky
- Do jaké úrovně pouštět špičky, ISC čili mezivzorkový ořez a proč se ho bát, MFiT
- Co je dithering a kdy použít noise-shaping
- Proč je na zvukovou část masteringu lepší DAW a specializovaná aplikace na DDP
Mastering na vinyl
Mýty a předsudky
- Kolikrát jste už zažili trapas, kdy jste slyšeli změnu, ale žádná nebyla? Slyšíme co chceme…
- Co skutečně v mp3 ztratíme, ukázka odečtu a slepý test
- Opravdu musíme všichni přejít na 96 kHz?
- 16-24-32, kde je bitová hloubka opravdu důležitá a co to vlastně je
Předpoklady:
- Pro účast na kurzu je potřebná větší zkušenost s mixem nahrávek.
Doporučujeme:
- Tento spíše teoretický kurz úzce souvisí s pozdějším čistě praktickým kurzem
Mastering PRAXE – Kakaxa masteruje a vysvětluje - Doporučujeme navštívit především tento teoretický a na něm se s lektorem domluvit a rozhodnout, zda navštívit i ten praktický a v jakém formátu si materiál k mixu přinést
- Související kurzy:
Mastering PRAXE – Kakaxa masteruje a vysvětluje
Lektor: Kakaxa Koszuszhlehlebleshotár
Nadhled a obrovské zkušenosti, producentské schopnosti a vyhraněné názory, empatie a celkovou všestrannost. Někteří lidé si také mylně myslí, že je na něco odborníkem – na počítače Apple, Logic, zvukařinu, nové technologie,… ale jeho humorná sebeprezentace je pouze filtr na studené čumáky a kariéristy, kteří se berou příliš vážně ☺
Vstupenky
Tip od lektora:
3D dojem
- Potřebujete EQ který umí M/Side
- Na středu uberte agresivní a špinavé, hltící frekvence (2,5-6, 250-6)
- Na stranách naopak na těchto kmitočtech přidáte
Doprava:
Metro Dejvická > bus 340, 350 > Tyršovo náměstí