Obsah semináře:
Pro jaký účel:
- Na natáčení a skládání:
- Jsou lepší krátké, ostřejší, analytické, není vymícháno (naostřeno, nakomprimováno)
- Např. Adam, KRK V, Presonus Eris, Neumann KH
- Na mix:
- Se spíš snesou rozumně dlouhé, přirozeně znějící, aby se odhadly prostory, aby zkreslené kytary nezněly nepřirozeně, neměly by být příliš agresivní kvůli dlouhému poslechu
- Např. EVE, APS, Event Opal, KRK Rokit
- Na mastering:
- Naprosto zásadní je mít co nejvyrovnanější spektrum, resp. aby monitory nejen co nejvíc seděly vašemu vkusu, ale aby zároveň vedly k dobrým výsledkům na většině ostatních monitorů
- Např. Dynaudio LYD, Presonus R, vyšší řady Genelec
Jak správně porovnávat, aneb nenechte se obelstít:
- Musí být stejně hlasité, růž. šum
- Stejně daleko od sebe, pro porovnávání tedy na pravé straně dávat doleva
- Stejně daleko od zdi
- Symetrická místnost a její obložení
- Výškáč a střeďák v úrovni uší (nebo z toho udělat záměr)
- Některým víc sluší delší rozvor, jiným blízkost, mění se to výrazně
- Jak je snadné nechat se zmanipulovat prodávajícím nebo i sám sebou
- Platónova jeskyně
Umístění:
- Jak je to s basy a vzdáleností od zdi, módy, korekce
- Zabudování do zdi
- Tohle neopraví žádný systém frekvenčních úprav, musí se hnout s bednou/místností
- Nejlépe hrají ničím neobklopené, nechávat aspoň 2,5 cm i po stranách
- Cokoliv brání proudu zvuku, výrazně ubírá, problém monitorů s monitory…
- Jak daleko, jak na stole (natáčení ano, mix horší, mastering rozhodně ne)
- Ostré, krátké, analytické se delší vzdáleností zjemní a rozvinou
- Záleží taky jak hraje místnost, zda si to můžete dovolit
- Raději výš a lehce sklopené (proč jsme výš)
- Odrazy od stolu/mixu, 160-200Hz
- Stojany, izolátory, pevnost a tlumení, nerozkmitávat se
Pro tu kterou místnost:
Akustika místnosti:
- Násobky aneb zvuk je matika
- Velikost, tvar, orientace, kde sedět
- Kde tlumit, kde pohlcovat, jaké jsou typy a co je na co dobré
- Čím prochází basy, sádrokarton vs. cihla
- Přizpůsobení dle odraznosti výšky, doba dozvuku
- Důležité pro rozhodování, jsou také možnosti donastavení spektra monitorů
- EQ vs. hlasitost výškáče, dělící kmitočet
- Quarter space vs. shelving
- Měřící a korekční systémy pro monitory
- Naměření, projekt místnosti, kdo to dělá
Subwoofer do malé místnosti je zlo nebo záchrana?
- 2 základní možnosti: subwoofer nahrazuje nebo doplňuje
- Jak nastavit
- Kam umístit a jak ono zlaté místo hledat
- Otáčení fáze
- Jak dobrý subwoofer je v kterém případě potřeba
Konstrukce beden:
- Obecně k velikostem a k vícepásmům a koaxiálu
- Rohy zaoblenost
- Materiál bedny, výplň
- Rezonátory tvar, vpředu/vzadu, mýtus zadních špatných
- Materiál výškáče a střeďáku
- Váha jako vodítko kvality (silný zesilovač/chladič, pevný materiál bedny)
- Nastavení vstupní citlivosti a vlastní šum monitrorů
- Měření vs. uši: jak slyšíme, kde je technika dobrá a kde moc nepomůže
- Omezení samonastavovacích systémů (frekvenčně nelze řešit problémy v čase)
- Jednotlivé značky a jejich monitory, moje názory, vždy dobré i špatné
Porovnání monitorů poslechem, referenční nahrávky a kontrolní zvuky
- Hraniční reference
- Spotify, reference kurzařů, žánrové
- Sinus a paraziti
- Které konkrétní modely doporučuji kam
- Které monitory jak šumí, brumí, chytají rušivé signály
- Co se dá pořídit za jaké peníze
- Klub Osamělých Poslešníků (KOP)
Mýty a předsudk
- Kolikrát jste už zažili trapas, kdy jste slyšeli vášnivě chválili zvuk určitých bedýnek, ale pak jste zjistili, že omylem hrály ty, které jste předtím označili za výrazně horší? Slyšíme co chceme, co předpokládáme…
- Do jaké míry se řídit podle parametrů, jako cena, stavba, materiál basáku a výškáče, umístění rezonátorů, výkon zesilovačů, údaj o vyrovnanosti do +/-3dB, naměřená frekvenční křivka
- Jak vzniká pověst značky a co si z toho vzít
- Jak vám poradí na fórech
- Recenze v časopisech a na internetu
- Viděl jsem je v tom studiu, kde nahrávali ti slavní…
- NS10 mají všude
Předpoklady:
- Pro účast na kurzu je dobré mít nějaké zkušenosti s mixem či masteringem.
Absolvent si odnese:
- Každý absolvent kurzu si odnese odkazy na probírané efekty a DVD, které bude obsahovat spousty užitečných materiálů.
Doporučujeme:
- Související kurzy:
Mix – teorie a rozbor práce 3bees
Mix – praxe na materiálu kurzařů
Mastering – teorie a rozbor práce 3bees
Mastering – praxe na materiálu kurzařů
Logic a GarageBand – jak se v nich opravdu vyznat
Lektor: Kakaxa Koszuszhlehlebleshotár
Nadhled a obrovské zkušenosti, producentské schopnosti a vyhraněné názory, empatie a celkovou všestrannost. Někteří lidé si také mylně myslí, že je na něco odborníkem – na počítače Apple, Logic, zvukařinu, nové technologie,… ale jeho humorná sebeprezentace je pouze filtr na studené čumáky a kariéristy, kteří se berou příliš vážně ☺
Vstupenky
Kupte si vstupenku na tento kurz jednoduše. Využijte online platbu kartou na eshopu společnosti DISK.
Tip od lektora:
Rozhodně doporučuji jít do něčeho většího než jsou 5palce.
Ještě jsem neslyšel 5palce, které by nebyly:
a) buďto hodně zabarvené (různě posazená středová rezonance)
b) nebo vykradené na středech (aby nebyly zabarvené)
* v žádném případě se pak nedá mluvit o vyrovnanosti
* tento jev se týká i těch nejdražších značek
* už od 6 palců se dá dosáhnout slušných výsledků, nejlépe pak vycházejí 7 a 8palce, příp. 2x menší repro
Dostupné termíny pro tento vzdělávací kurz najdete ve výpisu aktuálních vzdělávacích kurzů.
Doprava:
Metro Dejvická > bus 340, 350 > Tyršovo náměstí