Obsah workshopu:
Studiový workshop plný praktických rad, zajímavých ukázek, užitečných nahrávacích postupů a testů
Akustické prostředí studia – prostor bezprostředně ovlivňující natáčení sólových a sborových vokálů, alternativní úpravy
Blokování nežádoucích interferencí (popfilter, proximity efekt, brumy, šumy, ruchy, elektrostatické lupance, pódiové hluky
Citlivost mikrofonu a jeho směrová charakteristika, vliv velikosti a hmotnosti membrány na zvuk, praktické postupy při snímání zpěváků
Dozvukové procesory – důležité parametry, maskování dozvuku v hudbě, typy algoritmů a jejich využití, frekvenční korekce dozvuku, prostorová simulace funkcí DELAY a modulačními efekty, speciální efekty
Ekvalizace vokálů, LO-Cut, Hi-Cut, potlačení nepříjemných frekvencí a rezonancí, dynamická ekvalizace, excitery a enhancery, co prozradí u vokálu frekvenční analýza
Fantomové napájení a jeho alternativní využití (kapacitní modely, DI boxy, J-Fet preampy, rizika vyplývající z přítomnosti fantomu v signálové trase
Gejty a expandery – automatické potlačení nežádoucích zvuků
Hřebenový filtr jako degradační činitel při snímání vokálů
Intonační korekce sólových a sborových vokálů, související technické a hudební pojmy (oktávy, půltóny, centy, intervaly, kmitočet, mikroladění)
J-FET preampy versus lampy, legendární studiové modely
Komprese zpěvu – dynamické a úrovňové záležitosti, komprese před záznamem a po něm, nežádoucí efekty
Lokalizace hlasů ve stereu, sólový hlas versus sborové vokály, užitečné stereofonní postupy
Mikrofon – výběr vhodného modelu pro určitou barvu hlasu, kontaktní snímání versus práce s prostorem, dynamické vlastnosti mikrofonů, údržba
Nádechy – přirozená součást hlasového projevu, hladké napojení frází, zdůraznění a potlačení, nepřirozené jevy
Odposlech pro zpěváky – sluchátka a přeslechy z nich, latence, hlasitý poslech pro interprety
Preampy a převodníky (parametry, cena versus užitek) analogové procesory pro zpracování zvuku (channel strips)
Q – šířka pásma a práce s ním při ekvalizaci vokálů
Ribbon – neutralita zvuku, přechodové charakteristiky, aktivní přenos pro pasivní modely
Simulace analogových procesů, saturační jevy
Tvarová křivka a práce s ní , čištění ruchů, nádechy, sykavky, explozivní zvuky
Únava hlasu, sluchu, ztráta soustředění a další ovlivnitelné záležitosti, neovlivnitelné aspekty a jak si s nimi poradit (barva hlasu, výrazové prvky, hlasový rozsah, kontrola intonace, cit pro příslušný hudební žánr, improvizační schopnosti), komunikace s interpretem
Vokální stopy a jejich selekce, výběr záběrů, vhodné pracovní postupy, letmý střih, double tracking, pitch shiftery a další speciální efekty
Warping – zkracování a protahování frází beze změny ladění
Xfade (Crossfade) – hladké napojování frází, fade in, fade out
Zkreslení (nežádoucí element, tvůrčí prvek)
Přesné místo konání:
Sound Art Studio Hradec Králové, Hradecká 66/1
Předpoklady:
Pro účast na kurzu je potřebná základní znalost práce s počítačem, základy hudební teorie a akustiky.
Lektor: Václav Vlachý
Je předním odborníkem v oblasti zvukové techniky, patří k vyhledávaným zvukovým mistrům, se kterými spolupracují tělesa napříč celým hudebním spektrem. Velký podíl jeho zájmu tvoří publikování odborných studií, knih a přednášková činnost. Je autorem mnoha skladeb, především z kategorie tzv. malých hudebních žánrů. Mnoho jeho skladeb bylo natočeno v Českém rozhlase a některé byly vydány na hudebních nosičích…
Vstupenky
Kupte si vstupenku na tento kurz jednoduše. Využijte online platbu kartou na eshopu společnosti DISK.