Kapela ve studiu: Příprava na nahrávání a náběr zvuku

Lektor: Kakaxa Koszuszhlehlebleshotár

Nadhled a obrovské zkušenosti, producentské schopnosti a vyhraněné názory, empatie a celkovou všestrannost. Někteří lidé si také mylně myslí, že je na něco odborníkem – na počítače Apple, Logic, zvukařinu, nové technologie,… ale jeho humorná sebeprezentace je pouze filtr na studené čumáky a kariéristy, kteří se berou příliš vážně ☺

Obsah:

Forma: Workshop  |  Místo: 3bees Studio, Jinočany

Stanovení programu podle potřeb posluchačů.

  • Jak si vybrat studio, jak si vybrat způsoby natáčení, výhody a nevýhody různých způsobů.
  • Jak si vybrat zvukaře, producenta, jak sestavit nahrávací plán, co si v kapele domluvit, co čekat v průběhu natáčení, lidský faktor, psychologie, spánek, jídlo, den vs. večer, koho zvát a koho nezvat, co do studia brát a co nebrat, jak si připravit nástroje, struny, ladění, bicí, aparatura.
  • Teorie polovičního vlivu v řetězci, začít zdrojem, nástroj, seřízení, hráčova hra, struny a jejich falešné harmonické, prsty, kapodastry, vliv trsátka
  • Bubeníci a úder, plast. hlavička, sklon bubnů, blány, tlumení, průměry
  • Teorie vlny a spektrální rozdíly zvuku ze středu/stran, kytara, repro, buben, činel, rozdíly ve spektru místnosti, rozdíly v dynamickém obsahu zblízka/zdálky, rána vs. tón, pazvuky, sykavky
  • Hledání s uchem jako čenichání psa, obcházení asistenta s mikrofonem, nastavování zvuku aparátů, rozdíly v nastavování a skutečné hře, tlak čisté oproti písku zkreslené, méně kreslit, nahrávání je společná práce
  • Odlišné potřeby zvuku oproti živému hraní, zkreslené kytary největší rozdíl v mikrofonech, co dá dyn, kond a pásek
  • Kombinování mikrofonů, na co pozor při použití 2 mic na zpěv, jak moc změní zvuk zástěny kolem, co dá ledvina a co koule, kde použít více mikrofonů, perkuse, široké nástroje, rozdíl zvuku z více mikrofonů je stejný jako u počtu repro v aparátu
  • Práce s lidmi, ne s počítačem, lidé se musí cítit dobře, extrémní důležitost dobře nastaveného poslechu, v každém případě je to různé, odposlechy vs. sluchátka, rozdíly ve hře kapely s metronomem a se sluchátky, kdy spíš točit společně a kde jednotlivě, netvořit polotovary na ukvedlání
  • Nutit muzikanty k výkonu, který už tam takhle bude, kolikrát opakovat, co se dá z koho dostat, jít do toho, ale uvolněně, ne až na doraz kdy je cítit upocené trápení, jak pomoci, když to muzikantovi nejde.

Předpoklady:

Pro účast na kurzu je potřebná základní znalost práce s počítačem, základy hudební teorie a akustiky.

Absolvent si odnese:

Každý absolvent kurzu si odnese DVD, které bude obsahovat spousty užitečných materiálů.

Tip od lektora:

Většina mikrofonů má ledvinovou směrovou charakteristiku, kdy použít kulovou a má to vůbec nějaké výhody?
————
Ledvina je oblíbená proto, že má malý přeslech z ostatních nástrojů, přibližuje zdroj a nechává vás lépe si ho posadit do jiného prostoru později při míchačce. Nevýhoda je velmi výrazná změna v basech podle vzdálenosti od mikrofonu (čím blíže, tím je každá změna výraznější, čím dále, tím je zvuk tenčí a nejsou na to ty mikrofony úplně stavěné)
a placatý, „2D“ zvuk, kterému chybí rozměr vepředu/vzadu, plastičnost koule dává přirozenější, prostorovější dojem a u většiny mikrofonů také lepší, otevřenější frekvenční charakteristiku. Na druhou stranu, čistá koule je už často trochu moc, za ideál považuji mikrofony s plynule laditelnou charakteristikou (Rode NT2000, K2).

Dostupné termíny pro tento vzdělávací kurz najdete ve výpisu aktuálních vzdělávacích kurzů.