Kapela ve studiu: Příprava na nahrávání a náběr zvuku
Lektor: Kakaxa Koszuszhlehlebleshotár
Nadhled a obrovské zkušenosti, producentské schopnosti a vyhraněné názory, empatie a celkovou všestrannost. Někteří lidé si také mylně myslí, že je na něco odborníkem – na počítače Apple, Logic, zvukařinu, nové technologie,… ale jeho humorná sebeprezentace je pouze filtr na studené čumáky a kariéristy, kteří se berou příliš vážně ☺
Obsah:
Forma: Workshop | Místo: 3bees Studio, Jinočany
Stanovení programu podle potřeb posluchačů.
- Jak si vybrat studio, jak si vybrat způsoby natáčení, výhody a nevýhody různých způsobů.
- Jak si vybrat zvukaře, producenta, jak sestavit nahrávací plán, co si v kapele domluvit, co čekat v průběhu natáčení, lidský faktor, psychologie, spánek, jídlo, den vs. večer, koho zvát a koho nezvat, co do studia brát a co nebrat, jak si připravit nástroje, struny, ladění, bicí, aparatura.
- Teorie polovičního vlivu v řetězci, začít zdrojem, nástroj, seřízení, hráčova hra, struny a jejich falešné harmonické, prsty, kapodastry, vliv trsátka
- Bubeníci a úder, plast. hlavička, sklon bubnů, blány, tlumení, průměry
- Teorie vlny a spektrální rozdíly zvuku ze středu/stran, kytara, repro, buben, činel, rozdíly ve spektru místnosti, rozdíly v dynamickém obsahu zblízka/zdálky, rána vs. tón, pazvuky, sykavky
- Hledání s uchem jako čenichání psa, obcházení asistenta s mikrofonem, nastavování zvuku aparátů, rozdíly v nastavování a skutečné hře, tlak čisté oproti písku zkreslené, méně kreslit, nahrávání je společná práce
- Odlišné potřeby zvuku oproti živému hraní, zkreslené kytary největší rozdíl v mikrofonech, co dá dyn, kond a pásek
- Kombinování mikrofonů, na co pozor při použití 2 mic na zpěv, jak moc změní zvuk zástěny kolem, co dá ledvina a co koule, kde použít více mikrofonů, perkuse, široké nástroje, rozdíl zvuku z více mikrofonů je stejný jako u počtu repro v aparátu
- Práce s lidmi, ne s počítačem, lidé se musí cítit dobře, extrémní důležitost dobře nastaveného poslechu, v každém případě je to různé, odposlechy vs. sluchátka, rozdíly ve hře kapely s metronomem a se sluchátky, kdy spíš točit společně a kde jednotlivě, netvořit polotovary na ukvedlání
- Nutit muzikanty k výkonu, který už tam takhle bude, kolikrát opakovat, co se dá z koho dostat, jít do toho, ale uvolněně, ne až na doraz kdy je cítit upocené trápení, jak pomoci, když to muzikantovi nejde.
Předpoklady:
Pro účast na kurzu je potřebná základní znalost práce s počítačem, základy hudební teorie a akustiky.
Absolvent si odnese:
Každý absolvent kurzu si odnese DVD, které bude obsahovat spousty užitečných materiálů.
Tip od lektora:
Většina mikrofonů má ledvinovou směrovou charakteristiku, kdy použít kulovou a má to vůbec nějaké výhody?
————
Ledvina je oblíbená proto, že má malý přeslech z ostatních nástrojů, přibližuje zdroj a nechává vás lépe si ho posadit do jiného prostoru později při míchačce. Nevýhoda je velmi výrazná změna v basech podle vzdálenosti od mikrofonu (čím blíže, tím je každá změna výraznější, čím dále, tím je zvuk tenčí a nejsou na to ty mikrofony úplně stavěné)
a placatý, „2D“ zvuk, kterému chybí rozměr vepředu/vzadu, plastičnost koule dává přirozenější, prostorovější dojem a u většiny mikrofonů také lepší, otevřenější frekvenční charakteristiku. Na druhou stranu, čistá koule je už často trochu moc, za ideál považuji mikrofony s plynule laditelnou charakteristikou (Rode NT2000, K2).
Dostupné termíny pro tento vzdělávací kurz najdete ve výpisu aktuálních vzdělávacích kurzů.
Jak hodnotí kurzy návštevníci?
Josef Chán
"Kakaxa je opravdu "borec", velký praktik, hudební nadšenec - profesionál plný energie, má skutečné pedagogické schopnosti a umí věci vysvětlit. Jeho interaktivní přístup je opravdu požehnáním. Myslím, že všechny mrzelo, že už byl konec, neboť téma masteringu je věc živá, potřebná a zaujme i "tvrdého" profíka, neboť zlepšovat úroveň vědomostí o masteringu v CZ je opravdu nutná, já to tak cítím a to nejsem 'profesionál z oboru'. Jsem rád, že tomu věnujete pozornost."